Als je aan Antwerpen denkt, komen er waarschijnlijk heel wat adjectieven - bij voorkeur positief en met alliteratie - in gedachten. Om enkele voorbeelden te geven: amusant Antwerpen, aangenaam Antwerpen, aantrekkelijk Antwerpen, authentiek Antwerpen, … artistiek Antwerpen? Al kunnen meningen wat verdeeld zijn over de eerste vier benamingen, is de laatste eerder onbetwistbaar. Afgelopen weekend vond immers de vierde editie plaats van Art Antwerp, een beurs voor hedendaagse kunst die onder het initiatief van Art Brussels valt. Met deze editie heeft Art Antwerp zich een plaats verzekerd in het Europese kunstbeurzencircuit en heeft het tevens alle verwachtingen van bezoekersaantallen en verkoopcijfers overtroffen.
Maar liefst 70 gerenommeerde Europese galeries waren uitgenodigd door het Invitation Committee om hun collecties te presenteren. De galerijen varieerden van gevestigde namen tot veelbelovende nieuwkomers, wat de bezoekers een unieke kans gaf om hedendaagse kunst in al haar facetten te ontdekken. Een van de hoogtepunten van de beurs was de Best Booth Prize, die uitgereikt werd aan de beste stand van de deelnemende galeries. Deze prijs benadrukt niet alleen het hoge niveau van de tentoongestelde werken, maar ook de creatieve presentaties die bezoekers telkens weer weten te verrassen. Dit jaar gingen Harlesden High Street (New York, London) en Season 4 Episode 6 (London), die het werk van kunstenaars Alex Farrar en Benjamin Francis tentoonstelden, naar huis met de prijs.
Met de vierde editie heeft Art Antwerp zich een plaats verzekerd in het Europese kunstbeurzencircuit
Wat Art Antwerp extra bijzonder maakt, is de sterke focus op de internationale kunstmarkt. Deze editie trok verzamelaars en kunstprofessionals van over heel Europa, met bijzondere interesse uit buurlanden zoals Nederland en Duitsland. Volgens de beursorganisatie werd een groot deel van de werken verkocht aan buitenlandse kopers, wat de internationale aantrekkingskracht van Art Antwerp onderstreept. Hoewel een groot deel van de deelnemers afkomstig waren uit het buitenland, is het evenzeer de moeite waard om te vermelden dat 1 op 5 van de deelnemende galeries gevestigd is in Antwerpen en 51.5% in België. Volgens Ali Tasmaheb, fervente kunstverzamelaar uit Antwerpen, is Antwerpen “altijd een belangrijk kruispunt geweest in de kunstgeschiedenis” en staan de artistieke spelers “op het punt om de wereld opnieuw te veroveren”.
Naast de artistieke waarde van de beurs biedt Art Antwerp ook een platform voor dialoog en innovatie. De combinatie van bekende galerijen en experimentele werken zorgde voor een inspirerende omgeving, waar zowel kenners als nieuwe kunstliefhebbers hun hart konden ophalen. Voor kunstenaars, verzamelaars en kunstliefhebbers biedt Antwerpen aldus niet alleen een prachtige historische stad, maar ook een plek waar hedendaagse kunst bloeit en groeit. Wie dit jaar Art Antwerp gemist heeft, doet er goed aan om volgend jaar alvast een plekje in de agenda vrij te maken. De data is immers al bekend: de zalen van Antwerp Expo zullen nieuwe krachtige kunstwerken herbergen van 11-14 december 2025. Voor de gretige fanaten die niet kunnen wachten tot het najaar, niet gewanhoopt: van 24-27 april zal Art Brussels immers plaatsvinden in Brussels Expo.
Kortom is de beurs een viering van creativiteit, innovatie en internationale samenwerking en verdient Art(istiek) Antwerp(en), naast een plaats in het Europese kunstbeurzencircuit, ook een plaats in ons rijtje van typerende Antwerpse adjectieven.
Blijf je graag op de hoogte van het beste dat België te bieden heeft qua architectuur, interieur, vastgoed, lifestyle en meer? Volg dan @realliving_magazine op Instagram voor een dagelijkse dosis inspiratie.
Auteur: Laurane Daerden
Fotografie: David Plas