Een verkenning van geloof, natuur en tijd bij vcrb gallery antwerp

Een verkenning van geloof, natuur en tijd bij vcrb gallery antwerp

Een verkenning van geloof, natuur en tijd bij vcrb gallery antwerp

vcrb gallery in Antwerpen opent van 30 januari tot 16 maart 2025 de deuren voor de duo-tentoonstelling Onirico, met werk van Willy Verginer en Katrin Brause. Beide kunstenaars delen een fascinatie voor religieuze symboliek en ambacht, maar benaderen deze thema’s op unieke wijze. De tentoonstelling biedt een kans om vernieuwende perspectieven te ontdekken op kunst, geloof en de menselijke ervaring.

Willy Verginer, een meester in houtsnijkunst uit Zuid-Tirol, combineert traditionele en hedendaagse elementen in zijn sculpturen. Zijn werk bestaat vaak uit figuren van mensen en dieren, waarbij een scherpe visuele scheiding de spanning tussen het zichtbare en het verborgen symboliseert. Verginer haalt inspiratie uit mythologie en religie, zoals te zien was in zijn installatie in de kerk van San Barnaba in 2022, waar hij dieren en religieuze symbolen mengde. In zijn nieuwste sculpturen combineert hij wilde dieren met barokke meubels, wat een intrigerende mengeling van vervreemding en herkenbaarheid oproept. Dit werk stelt vragen over ecologie, transformatie en de toekomst van ons ecosysteem, en biedt een kritische blik op de relatie tussen natuur en kunstmatige constructies.
In het ambacht vinden we niet alleen de techniek, maar de ziel van de kunstenaar
Katrin Brause, een Duitse schilder die vanuit Sicilië werkt, onderzoekt in haar werk religieuze en bijgelovige objecten in het dagelijks leven. Haar serie Porta Fortuna richt zich op talismannen en geluksbrengers, objecten die vaak als heilig worden beschouwd. Hoewel Brause zelf niet religieus is, laat haar werk zich inspireren door de Siciliaanse cultuur, waar het grensgebied tussen spiritualiteit en het alledaagse vervaagt. In Porta Fortuna geeft ze vergeten objecten een nieuwe betekenis binnen de kunst, waarbij haar schilderijen balanceren tussen abstractie en figuratie. Brause’s beheersing van olieverf maakt haar werk visueel krachtig, met een focus op licht, textuur en kleur. Haar eerdere werk, zoals de Speranza-serie, toont haar vermogen om alledaagse objecten tot symbolische kunstwerken te verheffen.
Vakmanschap is de verbindende factor tussen beide kunstenaars. Willy Verginer bouwt voort op de eeuwenoude traditie van de Gardena-houtsnijkunst, mengt traditionele technieken met moderne concepten. Katrin Brause, opgeleid in Leipzig, beheerst de klassieke olieverftechnieken en interpreteert religieuze en bijgelovige symbolen op een hedendaagse manier. Onirico biedt een diepgaande reflectie op de relatie tussen mens, natuur, geloof en de moderne wereld. De werken van Verginer en Brause nodigen de kijker uit om stil te staan bij de mystiek van het alledaagse en de rol van symbolen in ons leven.
De tentoonstelling is een kans om werk van twee getalenteerde kunstenaars te ervaren die de kracht van ambacht en symboliek laten spreken. Onirico is te zien van 30 januari tot 16 maart 2025 in vcrb gallery in Antwerpen, een galerie die al meer dan twintig jaar de kracht van hedendaagse figuratieve kunst viert.
Blijf je graag op de hoogte van het beste dat België te bieden heeft qua architectuur, interieur, vastgoed, lifestyle en meer? Volg dan @realliving_magazine op Instagram voor een dagelijkse dosis inspiratie.
Auteur: Ine Simons
Fotografie: Katrin Brause en Willy Verginer

Meer stories…

Koken met liefde

In het landschap van hedendaags design onderscheidt Nordiska Kök zich met een vernieuwende visie op wat een keuken kan zijn: persoonlijk, tijdloos en volledig op maat. Waar de meeste keukens uit gestandaardiseerde systemen worden opgebouwd, kiest dit Zweedse merk resoluut

Lees meer…
Jubileum van papier

Sommige kunstenaars schilderen met verf, anderen boetseren met klei of hakken in steen. Guy Leclef koos een ander pad. Zijn materiaal is papier – fragiel, alledaags en vergankelijk. Wat voor velen een drager is van woorden of beelden, wordt in

Lees meer…
Provençaalse rust

Aan de rand van de Presqu’île de Giens, waar de oude zoutpannen van Les Pesquiers overgaan in de uitgestrekte zandstranden van Almanarre, ligt Hôtel Le Provençal. Het hotel is een landschap op zich, een samenspel van zee, kreken en dennenbossen,

Lees meer…
Spaans vastgoed met een persoonlijk kompas

Wat begon als een persoonlijke zoektocht naar een woning aan de Costa Blanca, groeide uit tot een vastberaden missie. Toen Cindy en Bart in 2015 definitief naar Spanje verhuisden, ontdekten ze dat het kopen van vastgoed in het buitenland meer

Lees meer…
Neo-klassieke poëzie in hedendaags interieur

Boven de bomen van de Place de la Sorbonne ontvouwt Fleur Delesalle haar nieuwste creaties. Haar werk straalt kleur en zachtheid uit, voortbordurend op de neo-klassieke inspiratie die haar handtekening is geworden. De ontwerpen balanceren tijdloze elegantie met een speelse,

Lees meer…
Verlengd succes

Na het succes van COBRA aan de Antwerpse Leopoldplaats breidt het team achter het restaurant zijn universum uit met COBRA HOUSE. De nieuwe locatie aan de Markgravelei zet een volgende stap in de evolutie van het merk: vertrouwd in energie,

Lees meer…
Brussel op een nieuwe frequentie

In de Brusselse wijk Ukkel heeft zich een nieuw adres genesteld dat evenveel aandacht vraagt van het oor als van de smaakpapillen. Boaboa Records Café is geen doorsnee bar of restaurant, maar een zorgvuldig gecomponeerde ruimte waar gastronomie wordt ondersteund

Lees meer…
Brusselse grandeur in een nieuw jasje

Aan de Koningsstraat herleeft een hoofdstuk uit de Brusselse geschiedenis. Het voormalige Hôtel Astoria, gebouwd in opdracht van koning Leopold II en ontworpen door Henri van Dievoet in 1910, opende opnieuw zijn deuren als Corinthia Grand Hotel Astoria Brussels. Na

Lees meer…
Van zomerse pop-up naar vaste waarde

Wat begon als een zomerexperiment aan de Antwerpse kaaien, heeft zich ontpopt tot een vaste hotspot in de stad. FOUR, aanvankelijk een tijdelijk restaurantconcept binnen de levendige zomerbar Sommar aan het Eilandje, heeft zijn plek gevonden tegenover het MAS –

Lees meer…
De nieuwe standaard

Met zijn komst naar Brussel breidt The Standard zijn Europese aanwezigheid verder uit, en dat op een plek die symbool staat voor vernieuwing. In het hart van het Noordkwartier, ooit het domein van overheidsgebouwen en kantoortorens, opent het iconische hotelmerk

Lees meer…