Een meesterlijke fusie van Japans vakmanschap en Frans design

Een meesterlijke fusie van Japans vakmanschap en Frans design

Een meesterlijke fusie van Japans vakmanschap en Frans design

Guillaume Garnier en Florent Linker, het ontwerpersduo achter Garnier & Linker, presenteren met de KAMI- en CLAIR-OBSCUR collecties een unieke samensmelting van Frans design en Japanse ambacht. Beide tentoonstellingen verkennen de eeuwenoude Japanse urushi laktechniek, waarbij ze deze in een moderne context plaatsen. De KAMI collectie, die meubels en verlichting omvat, is het resultaat van jarenlange samenwerking met een Kyoto-gebaseerd atelier en weerspiegelt een diep respect voor het Japanse vakmanschap.

Urushi is een plantaardige lak die wordt gewonnen uit het sap van een boom uit de sumacfamilie. Het proces van lakken vereist geduld, vakmanschap en meerdere lagen om de diepe glans en duurzaamheid van het materiaal te bereiken. Deze techniek, die al duizenden jaren in Japan wordt toegepast, speelt een cruciale rol in de KAMI collectie, waarin de verfijnde afwerking van urushi wordt gecombineerd met de bijzondere textuur van Kitayama-ceder, een houtsoort die groeit in de bossen ten noorden van Kyoto. Het gebruik van deze natuurlijke materialen creëert een harmonie van glans, diepte en complexiteit in elk stuk.
De KAMI collectie bestaat uit meubels zoals tafels, consoles en kasten, waarbij de vormen zorgvuldig zijn ontworpen om het licht optimaal te vangen. De organisch ronde lijnen van de meubelstukken laten de reflecties van de lak op een subtiele manier spelen met de omgeving. De Kitayama-ceder, met zijn onregelmatige textuur, wordt door de urushi lak nog verder benadrukt, wat resulteert in een visueel intrigerend effect. Naast de meubels omvat de collectie ook verlichtingselementen, waarin urushi wordt gecombineerd met tin, een typisch Japanse techniek. Het resultaat zijn lampenkappen die een zacht, diffuus licht uitstralen en de glans van de lak subtiel reflecteren.
De CLAIR-OBSCUR tentoonstelling speelt met de contrasten tussen licht en schaduw door de combinatie van urushi met de Franse techniek van glas in loodbewerking. Hier komen twee verschillende ambachtstradities samen: de diepte van de Japanse lak en de transparantie van het glas. De lichtreflecties in de stukken creëren een dynamisch spel van kleurnuances en vormen, waarmee Garnier & Linker hun vermogen tonen om materiaal en techniek in balans te brengen. Deze tentoonstelling benadrukt de visuele spanning tussen de materialen en laat zien hoe ze elkaar versterken.
De KAMI collectie werd van 21 november 2024 tot 31 januari 2025 gepresenteerd in de showroom van Garnier & Linker in Parijs. De tentoonstelling is zo ingericht dat de interactie tussen de Japanse stukken en andere collecties van het duo centraal staat. Bezoekers kunnen de rijke schoonheid van urushi in een hedendaags interieur ervaren. Tegelijkertijd wordt in de Galerie Babel de CLAIR-OBSCUR tentoonstelling gehouden, waar de dynamiek tussen licht, schaduw en de combinatie van urushi en glas in de spotlight staan.
CLAIR-OBSCUR tentoonstelling
Met de KAMI en CLAIR-OBSCUR collecties laten Garnier & Linker zien hoe traditionele ambachten en moderne designprincipes hand in hand kunnen gaan. Door de eeuwenoude Japanse urushi laktechniek te combineren met Franse materialen en ontwerpen, creëren ze objecten die zowel cultureel betekenisvol als visueel indrukwekkend zijn. Deze tentoonstellingen zijn een eerbetoon aan de waarde van interculturele samenwerking en vakmanschap.
Blijf je graag op de hoogte van het beste dat België te bieden heeft qua architectuur, interieur, vastgoed, lifestyle en meer? Volg dan @realliving_magazine op Instagram voor een dagelijkse dosis inspiratie.
Auteur: Ine Simons
Fotografie: Julien T. Hamon
Set design by Charlotte de La Grandière
Production by Hiromi Otsuka

Meer stories…

Koken met liefde

In het landschap van hedendaags design onderscheidt Nordiska Kök zich met een vernieuwende visie op wat een keuken kan zijn: persoonlijk, tijdloos en volledig op maat. Waar de meeste keukens uit gestandaardiseerde systemen worden opgebouwd, kiest dit Zweedse merk resoluut

Lees meer…
Jubileum van papier

Sommige kunstenaars schilderen met verf, anderen boetseren met klei of hakken in steen. Guy Leclef koos een ander pad. Zijn materiaal is papier – fragiel, alledaags en vergankelijk. Wat voor velen een drager is van woorden of beelden, wordt in

Lees meer…
Provençaalse rust

Aan de rand van de Presqu’île de Giens, waar de oude zoutpannen van Les Pesquiers overgaan in de uitgestrekte zandstranden van Almanarre, ligt Hôtel Le Provençal. Het hotel is een landschap op zich, een samenspel van zee, kreken en dennenbossen,

Lees meer…
Spaans vastgoed met een persoonlijk kompas

Wat begon als een persoonlijke zoektocht naar een woning aan de Costa Blanca, groeide uit tot een vastberaden missie. Toen Cindy en Bart in 2015 definitief naar Spanje verhuisden, ontdekten ze dat het kopen van vastgoed in het buitenland meer

Lees meer…
Neo-klassieke poëzie in hedendaags interieur

Boven de bomen van de Place de la Sorbonne ontvouwt Fleur Delesalle haar nieuwste creaties. Haar werk straalt kleur en zachtheid uit, voortbordurend op de neo-klassieke inspiratie die haar handtekening is geworden. De ontwerpen balanceren tijdloze elegantie met een speelse,

Lees meer…
Verlengd succes

Na het succes van COBRA aan de Antwerpse Leopoldplaats breidt het team achter het restaurant zijn universum uit met COBRA HOUSE. De nieuwe locatie aan de Markgravelei zet een volgende stap in de evolutie van het merk: vertrouwd in energie,

Lees meer…
Brussel op een nieuwe frequentie

In de Brusselse wijk Ukkel heeft zich een nieuw adres genesteld dat evenveel aandacht vraagt van het oor als van de smaakpapillen. Boaboa Records Café is geen doorsnee bar of restaurant, maar een zorgvuldig gecomponeerde ruimte waar gastronomie wordt ondersteund

Lees meer…
Brusselse grandeur in een nieuw jasje

Aan de Koningsstraat herleeft een hoofdstuk uit de Brusselse geschiedenis. Het voormalige Hôtel Astoria, gebouwd in opdracht van koning Leopold II en ontworpen door Henri van Dievoet in 1910, opende opnieuw zijn deuren als Corinthia Grand Hotel Astoria Brussels. Na

Lees meer…
Van zomerse pop-up naar vaste waarde

Wat begon als een zomerexperiment aan de Antwerpse kaaien, heeft zich ontpopt tot een vaste hotspot in de stad. FOUR, aanvankelijk een tijdelijk restaurantconcept binnen de levendige zomerbar Sommar aan het Eilandje, heeft zijn plek gevonden tegenover het MAS –

Lees meer…
De nieuwe standaard

Met zijn komst naar Brussel breidt The Standard zijn Europese aanwezigheid verder uit, en dat op een plek die symbool staat voor vernieuwing. In het hart van het Noordkwartier, ooit het domein van overheidsgebouwen en kantoortorens, opent het iconische hotelmerk

Lees meer…