De herfst mag dan wel in het land zijn, maar Maison Balzac brengt nog steeds graag tijd in de tuin door. Op dit Franse merk kan je rekenen voor objecten en decoratie met een frisse en montere insteek die je dagelijkse rituelen opleuken. 2024 staat voor hen in het teken van de tuin als jaarthema. Le Jardin Chapter III is hun nieuwste collectie tableware, goed om ook in het najaar de natuur te vieren.
Hoewel Elise Pioch Balzac opgroeide in een klein dorp in het zuiden van Frankrijk, werd ze jaren geleden verliefd op Australië. Oorspronkelijk startte ze haar carrière in mode. Na enkele jaren in Parijs te hebben gewoond toen ze voor Hermès werkte, vertelde haar intuïtie haar plots op drastische toon dat het ook anders kon – of moest. Het leven in een wereldstad voelde niet langer juist aan. Ze besloot om twee maanden naar Melbourne te gaan, zo ver weg mogelijk. Toen die tijd verstreken was en het moment aanbrak om terug te keren naar Parijs, wist ze het zeker: ze zou er blijven in plaats van te vertrekken. Dat is intussen twintig jaar geleden. In 2012 stond er nog een volgende verandering op til, ook al kende die een rustiger begin. Ze besloot namelijk om het modehoofdstuk te sluiten, voorlopig althans, en richtte Maison Balzac op.
Waan je in een zoet geurende tuin waar fauna en flora zich mee rond de tafel verenigen
Met haar eigen merk ambieerde ze speelse objecten te maken voor op en rond de eettafel. Emoties en herinneringen stonden vanaf het begin centraal, en meer bepaald degene die voortkwamen uit haar kindertijd en jeugd in een veilige cocon in Frankrijk. De naam zelf is dan ook een duidelijke verwijzing naar haar moeder (en grootmoeder) en bewijst het belang dat ze hecht aan de warmte van de thuis waar ze is opgegroeid. Oorspronkelijk begon het met vijf geurkaarsen, maar intussen is de visie uitgegroeid tot veel meer dan dat. Met haar tableware en objecten wil de ontwerpster alledaagse momenten specialer maken, meer betekenis geven. Intussen zijn er twaalf jaar verstreken en heeft de ontwerpster een volledig universum uitgewerkt waarin een breed publiek van liefhebbers zich welkom voelt.
Haar reiservaringen en familiariteit met een professionele wereld waarin schoonheid en creativiteit voorop stonden, legden de basis van de visie voor Maison Balzac. Zelf noemt de oprichtster de collecties ‘sieraden voor de tafel’. Daarmee slaat ze, wat ons betreft, de nagel op de kop. Toch is het huidige succes niet vanzelfsprekend geweest, want in het begin was het niet eenvoudig om mensen van haar ideeën te overtuigen. Initieel bracht Elise enkel een kaarsenlijn op de markt. Hoewel die sector toentertijd al best gesatureerd was, wist ze onmiddellijk hoe ze zich van de rest zou differentiëren. Aan de basis van de geuren lagen namelijk abstracte ideeën, en geen ingrediënten of tastbare zaken. Met namen zoals Silence, Strangeness en Obscurity doorbrak ze het verwachtingspatroon en verruimde ze de woordenschat voor kaarsen.
Haar inspiratie voor de geuren haalde ze uit de provinciaalse omgeving waarin ze in Frankrijk opgroeide. Op een soortgelijke voet is ze vervolgens glaswerk en objecten beginnen produceren. Alle collecties zijn een uiting van haar inherente verbeelding en speelsheid. Die waarden acht ze heel belangrijk, wat zich ook duidelijk manifesteert in haar persoonlijk verhaal. Door impulsief naar Australië te gaan, maakte ze een beslissing die mee verantwoordelijk was voor haar toekomstige geluk. “Ik weet nog goed dat ik op mijn eerste dag daar over Collins Street in Melbourne liep en een overweldigend gevoel van vrijheid, enthousiasme en ruimte ervoer. Alles was nieuw; iedereen was verwelkomend en oprecht.” Destijds was ze 28, en de liefde voor het land was instant. Tegelijkertijd blijft ze als merk de nostalgie en appreciatie voor haar thuisland onverstoord uitspreken.
Benieuwd naar meer over Maison Balzac? Lees dan zeker de herfst 2024 editie van Real Living!
Blijf je graag op de hoogte van het beste dat België te bieden heeft qua architectuur, interieur, vastgoed, lifestyle en meer? Volg dan @realliving_magazine op Instagram voor een dagelijkse dosis inspiratie.
Auteur: Cara Jacobs
Fotografie: Beelden eigendom van Maison Balzac