Tuin van herinneringen

Tuin van herinneringen

Tuin van herinneringen

De herfst mag dan wel in het land zijn, maar Maison Balzac brengt nog steeds graag tijd in de tuin door. Op dit Franse merk kan je rekenen voor objecten en decoratie met een frisse en montere insteek die je dagelijkse rituelen opleuken. 2024 staat voor hen in het teken van de tuin als jaarthema. Le Jardin Chapter III is hun nieuwste collectie tableware, goed om ook in het najaar de natuur te vieren.

Hoewel Elise Pioch Balzac opgroeide in een klein dorp in het zuiden van Frankrijk, werd ze jaren geleden verliefd op Australië. Oorspronkelijk startte ze haar carrière in mode. Na enkele jaren in Parijs te hebben gewoond toen ze voor Hermès werkte, vertelde haar intuïtie haar plots op drastische toon dat het ook anders kon – of moest. Het leven in een wereldstad voelde niet langer juist aan. Ze besloot om twee maanden naar Melbourne te gaan, zo ver weg mogelijk. Toen die tijd verstreken was en het moment aanbrak om terug te keren naar Parijs, wist ze het zeker: ze zou er blijven in plaats van te vertrekken. Dat is intussen twintig jaar geleden. In 2012 stond er nog een volgende verandering op til, ook al kende die een rustiger begin. Ze besloot namelijk om het modehoofdstuk te sluiten, voorlopig althans, en richtte Maison Balzac op.
Waan je in een zoet geurende tuin waar fauna en flora zich mee rond de tafel verenigen
Met haar eigen merk ambieerde ze speelse objecten te maken voor op en rond de eettafel. Emoties en herinneringen stonden vanaf het begin centraal, en meer bepaald degene die voortkwamen uit haar kindertijd en jeugd in een veilige cocon in Frankrijk. De naam zelf is dan ook een duidelijke verwijzing naar haar moeder (en grootmoeder) en bewijst het belang dat ze hecht aan de warmte van de thuis waar ze is opgegroeid. Oorspronkelijk begon het met vijf geurkaarsen, maar intussen is de visie uitgegroeid tot veel meer dan dat. Met haar tableware en objecten wil de ontwerpster alledaagse momenten specialer maken, meer betekenis geven. Intussen zijn er twaalf jaar verstreken en heeft de ontwerpster een volledig universum uitgewerkt waarin een breed publiek van liefhebbers zich welkom voelt. 
Haar reiservaringen en familiariteit met een professionele wereld waarin schoonheid en creativiteit voorop stonden, legden de basis van de visie voor Maison Balzac. Zelf noemt de oprichtster de collecties ‘sieraden voor de tafel’. Daarmee slaat ze, wat ons betreft, de nagel op de kop. Toch is het huidige succes niet vanzelfsprekend geweest, want in het begin was het niet eenvoudig om mensen van haar ideeën te overtuigen. Initieel bracht Elise enkel een kaarsenlijn op de markt. Hoewel die sector toentertijd al best gesatureerd was, wist ze onmiddellijk hoe ze zich van de rest zou differentiëren. Aan de basis van de geuren lagen namelijk abstracte ideeën, en geen ingrediënten of tastbare zaken. Met namen zoals Silence, Strangeness en Obscurity doorbrak ze het verwachtingspatroon en verruimde ze de woordenschat voor kaarsen.
Haar inspiratie voor de geuren haalde ze uit de provinciaalse omgeving waarin ze in Frankrijk opgroeide. Op een soortgelijke voet is ze vervolgens glaswerk en objecten beginnen produceren. Alle collecties zijn een uiting van haar inherente verbeelding en speelsheid. Die waarden acht ze heel belangrijk, wat zich ook duidelijk manifesteert in haar persoonlijk verhaal. Door impulsief naar Australië te gaan, maakte ze een beslissing die mee verantwoordelijk was voor haar toekomstige geluk. “Ik weet nog goed dat ik op mijn eerste dag daar over Collins Street in Melbourne liep en een overweldigend gevoel van vrijheid, enthousiasme en ruimte ervoer. Alles was nieuw; iedereen was verwelkomend en oprecht.” Destijds was ze 28, en de liefde voor het land was instant. Tegelijkertijd blijft ze als merk de nostalgie en appreciatie voor haar thuisland onverstoord uitspreken. 

Benieuwd naar meer over Maison Balzac? Lees dan zeker de herfst 2024 editie van Real Living!

Blijf je graag op de hoogte van het beste dat België te bieden heeft qua architectuur, interieur, vastgoed, lifestyle en meer? Volg dan @realliving_magazine op Instagram voor een dagelijkse dosis inspiratie.

Auteur: Cara Jacobs
Fotografie: Beelden eigendom van Maison Balzac

Meer stories…

Koken met liefde

In het landschap van hedendaags design onderscheidt Nordiska Kök zich met een vernieuwende visie op wat een keuken kan zijn: persoonlijk, tijdloos en volledig op maat. Waar de meeste keukens uit gestandaardiseerde systemen worden opgebouwd, kiest dit Zweedse merk resoluut

Lees meer…
Jubileum van papier

Sommige kunstenaars schilderen met verf, anderen boetseren met klei of hakken in steen. Guy Leclef koos een ander pad. Zijn materiaal is papier – fragiel, alledaags en vergankelijk. Wat voor velen een drager is van woorden of beelden, wordt in

Lees meer…
Provençaalse rust

Aan de rand van de Presqu’île de Giens, waar de oude zoutpannen van Les Pesquiers overgaan in de uitgestrekte zandstranden van Almanarre, ligt Hôtel Le Provençal. Het hotel is een landschap op zich, een samenspel van zee, kreken en dennenbossen,

Lees meer…
Spaans vastgoed met een persoonlijk kompas

Wat begon als een persoonlijke zoektocht naar een woning aan de Costa Blanca, groeide uit tot een vastberaden missie. Toen Cindy en Bart in 2015 definitief naar Spanje verhuisden, ontdekten ze dat het kopen van vastgoed in het buitenland meer

Lees meer…
Neo-klassieke poëzie in hedendaags interieur

Boven de bomen van de Place de la Sorbonne ontvouwt Fleur Delesalle haar nieuwste creaties. Haar werk straalt kleur en zachtheid uit, voortbordurend op de neo-klassieke inspiratie die haar handtekening is geworden. De ontwerpen balanceren tijdloze elegantie met een speelse,

Lees meer…
Verlengd succes

Na het succes van COBRA aan de Antwerpse Leopoldplaats breidt het team achter het restaurant zijn universum uit met COBRA HOUSE. De nieuwe locatie aan de Markgravelei zet een volgende stap in de evolutie van het merk: vertrouwd in energie,

Lees meer…
Brussel op een nieuwe frequentie

In de Brusselse wijk Ukkel heeft zich een nieuw adres genesteld dat evenveel aandacht vraagt van het oor als van de smaakpapillen. Boaboa Records Café is geen doorsnee bar of restaurant, maar een zorgvuldig gecomponeerde ruimte waar gastronomie wordt ondersteund

Lees meer…
Brusselse grandeur in een nieuw jasje

Aan de Koningsstraat herleeft een hoofdstuk uit de Brusselse geschiedenis. Het voormalige Hôtel Astoria, gebouwd in opdracht van koning Leopold II en ontworpen door Henri van Dievoet in 1910, opende opnieuw zijn deuren als Corinthia Grand Hotel Astoria Brussels. Na

Lees meer…
Van zomerse pop-up naar vaste waarde

Wat begon als een zomerexperiment aan de Antwerpse kaaien, heeft zich ontpopt tot een vaste hotspot in de stad. FOUR, aanvankelijk een tijdelijk restaurantconcept binnen de levendige zomerbar Sommar aan het Eilandje, heeft zijn plek gevonden tegenover het MAS –

Lees meer…
De nieuwe standaard

Met zijn komst naar Brussel breidt The Standard zijn Europese aanwezigheid verder uit, en dat op een plek die symbool staat voor vernieuwing. In het hart van het Noordkwartier, ooit het domein van overheidsgebouwen en kantoortorens, opent het iconische hotelmerk

Lees meer…