Van 22 tot 26 januari 2025 neemt Noorwegen een prominente plaats in op Ceramic Brussels, het belangrijkste Europese evenement voor hedendaagse keramiek. Vijf vooraanstaande Noorse galerieën – Format, RAM Gallery, SKOG Art Space, QB Gallery en KIOSKEN – presenteren een selectie die de veelzijdigheid van Noorse keramiek kunst laat zien. Hun werk wordt aangevuld door bijdragen van de Belgische galerie Spazio Nobile, de Amerikaanse galerie Hostler Burrows/HB381, en Peach Corner, die eveneens Noorse kunstenaars in de schijnwerpers zetten.
De tentoongestelde werken lopen uiteen van gedurfde sculpturen tot verfijnde experimenten met materiaal, en bieden een blik op de rijke traditie én de innovatieve toekomst van Noorse keramiek. Onder de getoonde werken zijn er stukken die traditionele technieken herinterpreteren, culturele dialogen op gang brengen en thema’s zoals identiteit, natuur en menselijke emotie verkennen.
We geven je graag alvast enkele hoogtepunten van de tentoonstelling mee.
Pauliina Pöllänen (Format) valt op met haar sculptuur La Papesse (2024), een expressieve compositie van geglazuurd steengoed. Haar werken combineren mythologische en antropologische thema’s met de ruwe textuur van klei, geïnspireerd door de Weense Secessionistische beweging. Eveneens bij Format presenteert Eyvind Solli Andreassen Blueish (2024), waarin traditionele coiling-technieken worden ingezet om de fragiele grens tussen stabiliteit en dynamiek te verkennen.
Een andere blikvanger is het werk van Torbjørn Kvasbø, een pionier in de keramiek kunst. Zijn iconische stijl met gestapelde cilindrische buizen toont hoe textuur en monumentaliteit hand in hand gaan. Met zijn lange staat van dienst, waaronder zijn voorzitterschap van de International Academy of Ceramics, blijft hij een invloedrijke figuur.
Een andere blikvanger is het werk van Torbjørn Kvasbø, een pionier in de keramiek kunst. Zijn iconische stijl met gestapelde cilindrische buizen toont hoe textuur en monumentaliteit hand in hand gaan. Met zijn lange staat van dienst, waaronder zijn voorzitterschap van de International Academy of Ceramics, blijft hij een invloedrijke figuur.
Noorse keramiek overbrugt traditie en innovatie
Eirik Falckner (KIOSKEN) combineert keramiek met natuurlijke processen. Zijn sculpturen, zoals Untitled (2022), worden letterlijk samen met bijen gebouwd, wat resulteert in werken die onze relatie met de natuur en ecosystemen reflecteren.
Bij QB Gallery fascineert Nellie Jonsson met Jeden Crêpe (2024), waarin alledaagse objecten een speelse en kritische blik op consumptiecultuur krijgen. Takumi Morozumi (RAM Gallery) gebruikt keramiek als een medium voor interculturele dialoog. Zijn werk, zoals Ao I(2021), combineert invloeden uit Japan en Noorwegen, terwijl Lydia SooJin Park haar persoonlijke verhaal en de complexiteit van emoties verweeft in stukken zoals No Pressure (2022).
Bij QB Gallery fascineert Nellie Jonsson met Jeden Crêpe (2024), waarin alledaagse objecten een speelse en kritische blik op consumptiecultuur krijgen. Takumi Morozumi (RAM Gallery) gebruikt keramiek als een medium voor interculturele dialoog. Zijn werk, zoals Ao I(2021), combineert invloeden uit Japan en Noorwegen, terwijl Lydia SooJin Park haar persoonlijke verhaal en de complexiteit van emoties verweeft in stukken zoals No Pressure (2022).
Het internationale succes van Noorse keramiek kunst wordt benadrukt door bijdragen van kunstenaars zoals Sigve Knutson en Helen Hausland, beiden vertegenwoordigd door Hostler Burrows/HB381. Hun werken verkennen intuïtieve benaderingen en tijdloze thema’s zoals materialiteit en herhaling. Een hoogtepunt bij Spazio Nobile is het werk van Ann Beate Tempelhaug, wiens grootse keramische platen zoals Twilight (2023) krachtige emotionele verhalen vertellen. Haar combinatie van schilderkunst en keramiek onderstreept de poëtische mogelijkheden van het medium.
Ceramic Brussels 2025 belooft een eerbetoon te worden aan Noorse creativiteit en vakmanschap. Van sculpturale experimenten tot culturele dialogen, de tentoongestelde werken tonen niet alleen de rijkdom van Noorse keramiek, maar ook haar vermogen om grenzen te verleggen en verhalen te vertellen die wereldwijd resoneren.
Ceramic Brussels 2025 belooft een eerbetoon te worden aan Noorse creativiteit en vakmanschap. Van sculpturale experimenten tot culturele dialogen, de tentoongestelde werken tonen niet alleen de rijkdom van Noorse keramiek, maar ook haar vermogen om grenzen te verleggen en verhalen te vertellen die wereldwijd resoneren.
Blijf je graag op de hoogte van het beste dat België te bieden heeft qua architectuur, interieur, vastgoed, lifestyle en meer? Volg dan @realliving_magazine op Instagram voor een dagelijkse dosis inspiratie.
Auteur: Ine Simons
Fotografie: startbeeld: Takuma Morozumi © RAM Gallery