fbpx
Search
Close this search box.

Gastronomie in ongedwongen sfeer

Gastronomie in ongedwongen sfeer

Gastronomie in ongedwongen sfeer

Dicht bij hun gasten staan en nog dichter bij hun gerechten door te kiezen voor eerlijke producten, dat is waar het Brugse Locàle voor staat. Het restaurant van sommelier Jürgen Aerts en chef Hendrik Dequeker biedt foodsharing-gerechten in een intieme sfeer aan. Met lokale producten stelden ze een authentieke kaart op die speels en eigentijds is. Tijd maken voor je geliefden en ondertussen genieten van heerlijke, pure smaken? Dat klinkt ons als muziek in de oren.

Het was tijdens de coronacrisis dat topchef Jürgen Aerts reflecteerde over zijn succesvolle culinaire carrière en tot het besef kwam dat bepaalde dingen anders moesten. In de eerste plaats wilde hij meer tijd maken voor zijn geliefden, en dat idee hoopte hij ook door te trekken naar zijn klanten. Zijn gerenommeerde restaurant Kok au Vin sluiten was geen eenvoudige keuze, maar wel een waar hij nog steeds volledig achter staat. In 2020 werd Locàle op dezelfde plek geboren, met het idee om mensen dichter bij elkaar te brengen en hen bewuster tijd te doen maken voor elkaar. Combineer dat met de focus op lokale producten en het is duidelijk dat je hier kan genieten van een intiem, gezellig kader en een eerlijke keuken. In dit trendy restaurant in het hart van Brugge kom je voor de eigentijdse, speelse gerechten die hun zuivere producten en oorsprong volop eren.

Locàle komt voort uit een samenwerking tussen chef, eigenaar en gastheer Jürgen Aerts en chef Hendrik Dequeker. Het dynamische duo zet in op een ongedwongen sfeer en uitzonderlijke smaakcombinaties met verrassende gerechten. De ervaring van zeventien jaar Kok au Vin laat Jürgen zeker niet zomaar achter. Er werd een nieuw sharing-concept opgesteld dat is gestoeld op dezelfde kernwaarden als zijn eerste populaire zaak. Zo blijft het team continu op zoek naar de beste prijs-kwaliteitverhouding en een topservice, en dat steeds met het idee van gezellig samen tafelen en een oprechte verbinding met en tussen hun klanten in het achterhoofd. Om dat te stimuleren, biedt hun kaart gerechten aan die je gemakkelijk met je gezelschap kan delen. Hier vind je dus geen traditionele indeling in voor- en hoofdgerechten en desserts of strikte menu’s, maar wel een iets informelere keuken zonder al te veel klassieke patronen. Ook wat de producten betreft, volgt het team een duidelijke filosofie. In Locàle vind je pure smaken, biologische, regionale producten en zelfgemaakte ingrediënten. Dat lokale – de naam van het restaurant zegt het natuurlijk zelf al – is één van de eigenschappen waarop hun concept is gebouwd, net als respect voor de natuur en een seizoensgebonden manier van werken.

Authenticiteit ligt aan de basis van alles wat ze hier doen

Zijn liefde voor koken ontdekte Hendrik al op de lagere school en evolueerde daarna geleidelijk naar een carrière als chef. Smaken primeren bij de kok, eerder dan hoe een gerecht eruit zal zien. Ideeën voor nieuwe gerechten ontstaan vooral na een creatief proces dat uit twee fases bestaat. Eerst is er een ruw idee dat moet groeien, daarna kan die visie worden uitgewerkt tot een volwaardig gerecht. Omdat de chef al heeft gemerkt dat hun sharing concept vooral bij vrouwen erg in de smaak valt, laat hij gerechten met een iets mannelijkere toets, zoals een paté, eerder achterwege. Verder is de chef grote fan van dille, een kruid dat volgens hem bij veel verse groenten past. Koriander slaat hij liever over, want “de smaak daarvan vind ik persoonlijk veel te overheersend”. Net als bij hun gerechten heeft het restaurant een duidelijke visie wat hun dranken betreft. Ze werken namelijk enkel met Europese wijnen, en sinds kort hebben ze ook een aantal Belgische wijnen in het aanbod. De matching mocktails van The Mocktail Club maken het plaatje helemaal af. Hoe zien Jürgen en Hendrik tot slot de toekomst van Locàle? “We willen verder blijven doen waar we mee bezig zijn en een goede balans vinden tussen werk en privé. Daarom hebben we ook gekozen voor een werkweek van vier dagen,” vertellen ze. Het idee past binnen hun concept, waarin meer genieten en een betere connectie centraal staan. Hun nieuwe aanpak bewees zijn succes al te hebben bij het publiek en werd beloond met mooie recensies van Gault&Millau en Michelin. We wensen het team in ieder geval veel succes met het verwezenlijken van hun toekomstplannen en hopen dat hun filosofie veel levensgenieters kan bereiken en inspireren.

Blijf je graag op de hoogte van het beste dat België te bieden heeft qua architectuur, interieur, vastgoed, lifestyle en meer? Volg dan @realliving_magazine op Instagram voor een dagelijkse dosis inspiratie.

Auteur: Eva Janssens
Fotografie: Piet De Kersgieter

Meer stories…

Een charmant guesthouse in het hart van Olhão

In het hart van Olhão, een levendig vissersdorp in de Algarve, Portugal, bevindt zich Casa Dois, het tweede guesthouse van hospitalitymerk theAddresses. Dit voormalige vispakhuis, gelegen in een regio die bekend staat om zijn eindeloze zandstranden, glooiende heuvels en pittoreske

Lees meer…
Tafelen in herfstkleuren

De zomer loopt op zijn laatste benen, maar dat wil niet zeggen dat we geen tijd meer buiten kunnen spenderen. Barbecueën en picknicken terwijl de herfst het natuurlandschap overneemt, wat zeg je daarvan? We hebben ieder jaar nog wel enkele

Lees meer…
Transformeerbaar theesalon

BEN MOO, een vooraanstaand lokaal merk in Chengdu, China, specialiseert zich al meer dan dertig jaar in traditionele houtbewerking op maat. Wat begon als een bescheiden onderneming is uitgegroeid tot een toonaangevend bedrijf met een breed scala aan hoogwaardige houten

Lees meer…
Uniek toevluchtsoord voor kitesurfers

Whistling Wind Island ligt in Pointe Au Baril, een van de meest adembenemende zoetwaterlandschappen in Canada. Gelegen drie uur ten noorden van Toronto, biedt deze regio een spectaculair uitzicht op de Precambrische rotsarchipels en de smalle waterwegen van Georgian Bay.

Lees meer…
Een nieuw tijdperk van duurzaam minimalisme

Dit jaar opent een nieuw hoofdstuk voor MDF Italia. Experimenteren is sinds het begin onmisbaar geweest voor hun door minimalisme aangestuurde collecties, maar op heden staat ook handelen vanuit een milieubewustzijn mee op de eerste plaats. Tot nu toe bevatte

Lees meer…
Een versmelting van thuis en werk

Het Belgische meubelmerk Bulo heeft in samenwerking met de bekende architect Vincent Van Duysen een nieuwe collectie gelanceerd: de VVD Bistro-collectie. Deze nieuwe lijn bouwt voort op de VVD-bureauset, die voor het eerst werd geïntroduceerd in 2006. Waar de oorspronkelijke

Lees meer…
De pracht van metamorphose

Het merk DEDON wil mensen inspireren om zoveel mogelijk te genieten van de tijd die ze buiten doorbrengen. Hun buitenmeubilair transformeert tuin en terras met handgemaakte stukken die het resultaat zijn van een oprecht en verantwoord productieproces. De band met

Lees meer…
Oude bouwkunst en authentiek herontwerp

Dit project van Artique had als belangrijkste doel een authentieke en unieke beleving creëren in de woonkamer van de klant. De uitdaging lag in het realiseren van deze beleving in een ruimte die al veel karakter had. Het vorige interieur

Lees meer…
Deurbeslag geïnspireerd op steden

Quincalux, een vooraanstaande Belgische producent van architecturaal deurbeslag, presenteert met trots vier nieuwe collecties: Parijs, Londen, Cannes en Antwerpen. Onder de creatieve leiding van Frederik Delbart, die sinds 2015 de rol van artistiek directeur vervult, weerspiegelen deze collecties de voortdurende

Lees meer…