fbpx
Search
Close this search box.

Korte keten is kracht

Korte keten is kracht

Korte keten is kracht

Het is oud nieuws dat het niet geweldig gaat met de Vlaamse landbouw. Lokale producten verdienen meer aandacht dan ze nu vaak krijgen, en daarmee ook de mensen die het gezicht daarachter zijn. Real Living ging de conversatie aan met zowel een bedrijf dat de plaatselijke boeren ondersteunt als met een boerenfamilie zelf. We stelden hen enkele vragen over hun werking, wat de sector voor hen zo aantrekkelijk maakt en hoe het in de toekomst allemaal nog beter kan.

Stadsboerderij Kortrijk / Foto 1 © Leen Breda – Groep Ubuntu

Beginnen doen we bij Stadsboerderij Kortrijk, een coöperatie van consumenten en producten die het lokale boerenleven wil doen groeien en bloeien door verschillende activiteiten uit te werken en een hecht netwerk te vormen. Zo hebben ze een winkel in Heule waar biologische producten uit het binnenland worden verkocht, aangevuld met zorgvuldig geselecteerde buitenlandse zaken. De kern van de zaak draait bij hen echter rond Fruit op het Werk, een initiatief dat aan meer dan honderd bedrijven in de ruime omgeving van Kortrijk verse fruitpakketten bezorgt. Door alles zo biologisch en lokaal mogelijk aan te kopen, garanderen ze de best mogelijke steun aan een sector die het meer dan kan gebruiken. Recent hebben ze hun activiteiten nog uitgebreid door in oktober 2022 Lunchlocal over te nemen, waarmee bedrijven een beroep op hen kunnen doen voor gezonde, lokale en vegetarische lunches. In 2015 werd door de boerderij een gelijknamige VZW opgericht die bedoeld is om mensen te sensibiliseren, bijvoorbeeld op evenementen. Het vergt namelijk meer dan één dag om mensen er blijvend van te overtuigen om bewuster te gaan consumeren. Kortom, Stadsboerderij Kortrijk bevindt zich in de kern van de zaak wanneer het op eerlijke Belgische landbouw aankomt. We kregen de kans hen enkele vragen te stellen over hun missie en hun visie op de sector.

“Door steeds voor goedkope buitenlandse alternatieven te kiezen, maken we onze eigen landbouw kapot.”

Hoe proberen jullie plaatselijke landbouwers te ondersteunen?
“Indien mogelijk bestellen we rechtstreeks bij de lokale (bio)boeren, en dat uiteraard aan prijzen die voor hen eerlijk zijn. We sensibiliseren consumenten om zoveel mogelijk lokaal en seizoensgebonden te kopen. We merken dat ze vaak de voeling met de realiteit kwijt zijn. We verwachten dat we op elk moment van het jaar alle soorten groenten en fruit kunnen kopen en weten niet meer in welk seizoen je welke producten bij ons kan vinden. Door steeds voor goedkope buitenlandse alternatieven te kiezen, maken we onze eigen landbouw kapot. Als je de huidige situatie vergelijkt met 25 jaar geleden, valt het op dat een gemiddeld gezin minder dan de helft aan voeding spendeerde, terwijl we wel meer consumeren.”

Stadsboerderij Kortrijk

Op welke manieren willen jullie de huidige werking nog uitbreiden in de toekomst?
“We willen inderdaad nog verder groeien, zowel in de diepte als in de breedte. Zo denken we bijvoorbeeld aan een keuken waar we zelf producten kunnen verwerken, een boerderij om eigen gewassen te telen en waar we mensen nog meer kunnen sensibiliseren en laten genieten van lokale gerechten. Dit zou tegelijkertijd de samenwerking met de sociale economie en de stad kunnen verbeteren. Daarbovenop zou het een manier zijn om directer met onze consumenten te communiceren en hen vanuit een aangename setting te informeren. Met Fruit op het Werk willen we de ruime regio graag nog verder uitbreiden. We stellen ons zeer flexibel op naar onze klanten en bieden elk bedrijf een pakket op maat. Producten die blijven liggen, vervangen we door degene die wel snel op zijn. Op die manier vermijden we samen met de klanten dat er zaken in de vuilbak belanden en kan iedereen zijn zin vinden in de fruitmanden. Deze manier van werken sluit duidelijk aan. Steeds meer bedrijven willen samen met ons voor lokaal en seizoensgebonden voedsel kiezen. Dit aspect is dan ook de meest rendabele component van onze werking, en een blijvende groei kan ons en onze producten natuurlijk enkel meer stabiliteit en zekerheid bezorgen.”

Vervolgens trokken we naar Ourobouros, een kleinschalig biodynamisch bedrijf. Voor hen gaat landbouw hand in hand met zorg voor planten, mensen en dieren. Met hun boerderij voorzien ze verse producten en ondersteunen ze zowel fysiek als mentaal welzijn. Sinds 2020 zijn ze namelijk ook begaan met begeleiding van mensen met een burn-out. Door de kracht van de natuur in te schakelen, staan ze zwaarbelaste personen bij in hun genezingsproces. Boeren met passie is de onderliggende fundering in alles wat ze doen, en uiteraard weten ze als geen ander hoe waardevol de lokale landbouwsector is. Onder de naam De Vroente bieden ze samen met twee andere biologisch-dynamische boerderijen in de buurt een groot assortiment met seizoensgebonden groenten, keukenkruiden en fruit aan. Belangrijk om te weten is dat ze letterlijk met de volledige familie in het boerenleven staan en dat de affiniteit met hun werk daarom een integraal deel van hun identiteit is. Oprichter Karel Houdmont stak met veel plezier van wal om ons alles te vertellen wat we wilden weten.

Waarom besloot je om landbouwer te worden? 
“Ik heb een ongewoon traject richting landbouw gevolgd: al mijn hele leven ben ik gefascineerd door planten en en de rijkdom van de natuur. Als kleine jongen heb ik tijdens een zomervakantie een tijd op de gemengde  boerderij van kennissen doorgebracht en dat heeft blijkbaar toch een kiem gelegd. Na mijn milieustudies  en een avondopleiding Herborist heb ik korte tijd als laborant gewerkt. Dat was niet echt bevredigend en toen besloot ik de opleiding Biologische en Biodynamisch Landbouw bij Landwijzer te volgen. Mijn plan was aanvakelijk om medicinale planten te gaan telen, maar de opleiding heeft mijn sluimerende liefde voor de landbouw doen oplaaien en vrij snel was de kruidenteelt nog maar een kleine tak van de boerderij, ten gunste van de groenten- en fruitteelt.”

Ourobouros

Blijf je graag op de hoogte van het beste dat België te bieden heeft qua architectuur, interieur, vastgoed, lifestyle en meer? Volg dan @realliving_magazine op Instagram voor een dagelijkse dosis inspiratie.

Auteur: Cara Jacobs
Fotografie: Hoofdbeeld: Stadsboerderij Kortrijk / Overige zie onderschriften

Meer stories…

Een charmant guesthouse in het hart van Olhão

In het hart van Olhão, een levendig vissersdorp in de Algarve, Portugal, bevindt zich Casa Dois, het tweede guesthouse van hospitalitymerk theAddresses. Dit voormalige vispakhuis, gelegen in een regio die bekend staat om zijn eindeloze zandstranden, glooiende heuvels en pittoreske

Lees meer…
Tafelen in herfstkleuren

De zomer loopt op zijn laatste benen, maar dat wil niet zeggen dat we geen tijd meer buiten kunnen spenderen. Barbecueën en picknicken terwijl de herfst het natuurlandschap overneemt, wat zeg je daarvan? We hebben ieder jaar nog wel enkele

Lees meer…
Transformeerbaar theesalon

BEN MOO, een vooraanstaand lokaal merk in Chengdu, China, specialiseert zich al meer dan dertig jaar in traditionele houtbewerking op maat. Wat begon als een bescheiden onderneming is uitgegroeid tot een toonaangevend bedrijf met een breed scala aan hoogwaardige houten

Lees meer…
Uniek toevluchtsoord voor kitesurfers

Whistling Wind Island ligt in Pointe Au Baril, een van de meest adembenemende zoetwaterlandschappen in Canada. Gelegen drie uur ten noorden van Toronto, biedt deze regio een spectaculair uitzicht op de Precambrische rotsarchipels en de smalle waterwegen van Georgian Bay.

Lees meer…
Een nieuw tijdperk van duurzaam minimalisme

Dit jaar opent een nieuw hoofdstuk voor MDF Italia. Experimenteren is sinds het begin onmisbaar geweest voor hun door minimalisme aangestuurde collecties, maar op heden staat ook handelen vanuit een milieubewustzijn mee op de eerste plaats. Tot nu toe bevatte

Lees meer…
Een versmelting van thuis en werk

Het Belgische meubelmerk Bulo heeft in samenwerking met de bekende architect Vincent Van Duysen een nieuwe collectie gelanceerd: de VVD Bistro-collectie. Deze nieuwe lijn bouwt voort op de VVD-bureauset, die voor het eerst werd geïntroduceerd in 2006. Waar de oorspronkelijke

Lees meer…
De pracht van metamorphose

Het merk DEDON wil mensen inspireren om zoveel mogelijk te genieten van de tijd die ze buiten doorbrengen. Hun buitenmeubilair transformeert tuin en terras met handgemaakte stukken die het resultaat zijn van een oprecht en verantwoord productieproces. De band met

Lees meer…
Oude bouwkunst en authentiek herontwerp

Dit project van Artique had als belangrijkste doel een authentieke en unieke beleving creëren in de woonkamer van de klant. De uitdaging lag in het realiseren van deze beleving in een ruimte die al veel karakter had. Het vorige interieur

Lees meer…
Deurbeslag geïnspireerd op steden

Quincalux, een vooraanstaande Belgische producent van architecturaal deurbeslag, presenteert met trots vier nieuwe collecties: Parijs, Londen, Cannes en Antwerpen. Onder de creatieve leiding van Frederik Delbart, die sinds 2015 de rol van artistiek directeur vervult, weerspiegelen deze collecties de voortdurende

Lees meer…