De afgelopen editie van Collectible, de toonaangevende internationale beurs voor collectief design die plaatsvond in Brussel, bracht weer een indrukwekkende verzameling van hedendaags design en kunst. Deze beurs, die de grenzen tussen kunst en design verkent, bood een podium voor zowel gevestigde als opkomende ontwerpers. Onder de vele boeiende presentaties sprong voornamelijk de duo-tentoonstelling Folded Echoes van Nathalie Van der Massen en Karen Verlinden in het oog, die de bezoekers meesleepten in een fascinerende verkenning van textiel, keramiek en mixed media. De tentoonstelling was te zien van 13 tot 16 maart 2025 en bood een uniek perspectief op het samenspel van materialen en technieken.
Voor dit project hebben de Belgische textielontwerpster Nathalie Van der Massen en keramiste Karen Verlinden de handen in elkaar geslagen – een samenwerking die spontaan ontstond na meerdere gezamenlijke tentoonstellingen waarin hun werk regelmatig met elkaar in verband werd gebracht. Ze vonden elkaar in hun gedeelde fascinatie voor tactiele materialen en architecturale vormen en besloten de grenzen tussen hun disciplines te verkennen door middel van gevouwen structuren en plissé, wat leidde tot een poëtische ontmoeting tussen materialen. De signaturen van beide artiesten oscilleren tevens door de tentoonstelling: zo valt Van der Massens subtiele en minimalistische vormentaal met een voorliefde voor natuurlijke materialen en vakmanschap meteen op. Haar ontwerpen onderzoeken industriële en ambachtelijke technieken en de dunne lijn tussen perfectie en menselijke imperfectie. Ze streeft ernaar textiel te integreren als een autonoom, ruimtelijk en functioneel element binnen diverse contexten. In 2018 richtte Van der Massen haar eigen studio op waar ze samenwerkt met architecten, bedrijven en galeries, zowel nationaal als internationaal. Karen Verlindens werk is typisch vervaardigd uit klei en zachte texturen en vindt zijn oorsprong in een subtiel samenspel tussen eenvoudige vormen en het spel van licht en schaduw. Ook in haar werk worden imperfecties omarmd, wat bijdraagt aan de unieke esthetiek en betekenis van haar kunst. Daarnaast speelt het gebruik van papier als onderliggende structuur een belangrijke rol, wat een verwijzing is naar haar familieachtergrond in de drukkerijsector.
Deze tentoonstelling benadrukte de kracht van herhaling en extractie, wat doet denken aan het minimalisme
Folded Echoes is een collectie die de grenzen tussen harde en zachte materialen en zware en lichte structuren onderzoekt. Deze spanningen versterken de sculpturale kwaliteiten van het werk. De collectie omvat zeventien mixed-media werken en een sculpturale installatie, die verrassen met hun visuele ritmes. Een opvallend stuk is een monumentale divider, geweven met linnen en papieren garens, die zich architecturaal in de ruimte laat vouwen. Daarnaast presenteert Verlinden een sculpturale lage tafel, een abstracte uitvergroting van gevouwen papier, vertaald naar keramiek. Deze werken nodigen uit tot reflectie over de relatie tussen mens, materiaal en ruimte, en tonen hoe kunst en design elkaar kunnen aanvullen en versterken. De duo-tentoonstelling illustreert de poëtische dialoog tussen materialen en technieken, waarbij de echo van vouwen en structuren blijft resoneren. Deze tentoonstelling benadrukte de kracht van herhaling en extractie, wat doet denken aan het minimalisme. Bezoekers werden uitgenodigd om de tactiliteit en architecturale aspecten van het werk te ervaren, wat bijdroeg aan een zintuiglijke en reflectieve beleving.
Deze gezamenlijke inspanning van Van der Massen en Verlinden benadrukt aldus de voortdurende verkenning van de grenzen tussen kunst, design en ambacht, en biedt een vernieuwend perspectief op de mogelijkheden van textiel en keramiek.
Blijf je graag op de hoogte van het beste dat België te bieden heeft qua architectuur, interieur, vastgoed, lifestyle en meer? Volg dan @realliving_magazine op Instagram voor een dagelijkse dosis inspiratie.
Auteur: Laurane Daerden
Fotografie: Tijs Vervecken