Het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (KMSKA) brengt kunst naar een nieuw zintuiglijk niveau met de introductie van zijn eigen tabl’eau de parfum. Op 14 november lanceert het museum een unieke geur die bezoekers in staat stelt om de essentie van het KMSKA niet alleen te zien, maar ook te ruiken. Deze geur, ontworpen door geurenkunstenaar Laura de Coninck, vangt de sfeer van het museum en de ziel van de Vlaamse Meesters in een zorgvuldig gebalanceerde compositie.
Het ontwikkelen van een geur die de grandeur van het KMSKA in geurtonen samenvat, vereist een diepe gevoeligheid voor kunst en historie. Laura de Coninck, artist in residence en werkzaam bij het gerenommeerde parfumhuis Givaudan in Parijs, ging de uitdaging aan om kunstwerken, architectuur en historische symbolen te vangen in geurakkoorden. Samen met parfumhistoricus Alexandre Helwani, kunsthistoricus Koen Bulckens (KMSKA) en parfumexperte Sofie Albrecht boog ze zich over de vraag: Hoe ruikt de kunst van de Vlaamse Meesters? De geurcomposities werden gebaseerd op uiteenlopende thema’s die in het museum worden tentoongesteld. De lusttuinen van Vlaamse Meesters worden opgeroepen door warme en aardse tonen van anjer, appel en roos, die de rijke levendigheid en sensualiteit van klassieke schilderijen weergeven. Heilige rituelen en mystiek, veelal aanwezig in religieuze kunst, komen tot leven met hints van wierook en mirre – materialen die zelf al eeuwenlang in de kunst en rituelen worden toegepast.
De geur vangt ook de unieke combinatie van moderne en klassieke architectuur van het KMSKA, wat resulteert in een geur die zowel nostalgisch als hedendaags is. Witte muskus, ambergris en komijn voegen een verfijnde en licht poederige laag toe die doet denken aan de naakte lichamen in de werken van Rubens en Ensor. Een mix van moderne synthetische moleculen, musk en sandelhout brengt transparantie en lichtheid in het parfum en roept het “wit” op dat symbool staat voor de nieuwe architectonische toevoegingen aan het museum. Hierdoor ontstaat er een harmonie tussen het donkere en lichte, het clair-obscur – een thema dat zowel in de kunst als in het architecturale ontwerp van het museum terugkomt. De geur verwijst ook naar de klassieke elementen van het museuminterieur. Ceder- en eikenhout staan voor het parket en de lambrisering in de klassieke zalen, terwijl gomhars en terpentijn de geur van een actief schildersatelier oproepen. Het resultaat is een samenspel van frisse, transparante en warme, donkere tonen, wat een mooi evenwicht creëert tussen licht en schaduw – een eerbetoon aan het clair-obscur dat het KMSKA kenmerkt.
Het KMSKA-parfum maakt gebruik van hoogwaardige en kostbare ingrediënten die de verfijnde kwaliteit van de kunst en architectuur van het museum weerspiegelen.
De verpakking van het KMSKA-parfum is een kunstwerk op zichzelf. Vormgever An Eisendrath van Studio Anorak liet zich inspireren door een oude houtsnede van Peter Paul Rubens. De afbeelding werd zo sterk vergroot dat er een abstract lijnenspel ontstond, waarbij zwart en wit, opaak en transparant, elkaar versterken. De verpakking weerspiegelt de artistieke diepgang en het spel van licht en donker die ook in het museum terug te vinden zijn. Het KMSKA-parfum maakt gebruik van hoogwaardige en kostbare ingrediënten die de verfijnde kwaliteit van de kunst en architectuur van het museum weerspiegelen. Van vetiver uit Haïti, patchouli uit Indonesië, en cederhout uit Texas tot centifolia rozen en bergamot uit Italië: de geur is samengesteld met grondstoffen uit natuurlijke oogsten en ecologische teelten. De Coninck besteedde ook aandacht aan duurzaamheid, waarbij de verpakking is ontworpen zonder cellofaan en met minimaal papiergebruik, wat bijdraagt aan de milieuvriendelijke visie van het museum.
Het KMSKA-parfum biedt bezoekers de mogelijkheid om een stukje van het museum mee naar huis te nemen. “Zoals onze Artists in Residence de collectie en architectuur interpreteren in muziek, dans en het gesproken woord, zo vat geurenkunstenaar Laura de Coninck het karakter van het KMSKA in een intrigerend parfum,” aldus Carmen Willems, algemeen directeur van het KMSKA. Geur, net als beeldende kunst, raakt mensen op een emotioneel niveau en versterkt herinneringen en gevoelens. Het KMSKA-parfum, dat zowel kunst als geur verenigt, nodigt bezoekers uit om zich nog dieper onder te dompelen in de wereld van de Vlaamse Meesters en de architectonische pracht van het museum. Met het nieuwe tabl’eau de parfum heeft het KMSKA een grensverleggende stap gezet in de wereld van de museale beleving. Dit parfum biedt een unieke kans om kunst op een zintuiglijk niveau te ervaren, waardoor het KMSKA niet alleen een plaats is om kunst te zien, maar ook om kunst te voelen – en nu ook om kunst te ruiken.
Blijf je graag op de hoogte van het beste dat België te bieden heeft qua architectuur, interieur, vastgoed, lifestyle en meer? Volg dan @realliving_magazine op Instagram voor een dagelijkse dosis inspiratie.
Auteur: Celien Hemelaer
Fotografie: Studio AKFB, beelden eigendom van Vitra