Hondenliefhebbers ver en dichtbij kunnen hun ogen moeilijk afhouden van deze collectie van Doggy Bathroom, een Canadees merk dat het nuttige aan het esthetische koppelt. Met deze speciale editie brengen ze hondentoiletten naar buiten met wereldberoemd werk van wijlen Keith Haring. Zowel voor hond als baasje zijn de ontwerpen een welgekomen aanvulling op het dagelijkse leven.
Doggy Bathroom is een initiatief van ontwerper Alain Courchesne. De naam zegt het zelf: het merk brengt indoor hondentoiletten op de markt, speciaal voor kleine rassen. Aan de oorsprong ervan, gesitueerd in 2019, ligt een grappige anekdote met de hond van Courchesne zelf, die tijdens de winter weigerde naar buiten te gaan om zijn behoefte te doen. Dat bracht de bal aan het rollen en nu, vijf jaar later, kijk je naar een limited edition collectie waarin de ontwerper de herkenbare figuurtjes van Keith Haring verwerkte in de plasmatjes. In de jaren tachtig gebruikte die zijn werk om in te gaan tegen het idee dat kunst enkel voor de elite was weggelegd. Zijn nalatenschap is enorm, wat ertoe leidt dat je ook vandaag zijn stijl nog steeds onmiddellijk herkent. Concreet bestaat het assortiment van Doggy Bathroom uit hondentoiletten gemaakt van gerecycleerd plastic. Ze zijn bedoeld om de zindelijkheidstraining te vergemakkelijken en een seizoensgebonden alternatief te bieden voor kleine rassen die in gebieden met strenge winters leven. Of situaties waarin er geen of weinig toegang tot een buitenzone is, bijvoorbeeld, of het baasje beperkt is in zijn eigen mobiliteit zijn ook oplosbaar op deze manier. Accessoires zoals matjes en handdoeken maken het aanbod compleet. Zowel vrouwelijke als mannelijke hondjes kunnen er gebruik van maken.
De collectie belicht de waardevolle band tussen mens en dier
De keuze voor de kunst van Keith Haring was niet louter gebaseerd op de stijl van zijn werk. Minder geweten misschien is dat een van de leukste figuren uit zijn repertoire een blaffende hond is, net als een opvallend rood hart. Door daarop in te spelen, belicht de collectie de waardevolle band tussen mens en dier. Het praktische en het artistieke kunnen niet dichter bij elkaar liggen dan hier het geval is. Daarnaast suggereert Courchesne ermee dat ook onze geliefde viervoeters een vorm van zelfexpressie mogen hebben, wat een bevredigend full circle-moment is met Harings idee dat kunst toegankelijk moet zijn voor iedereen. Concreet heb je de keuze uit verschillende matjes met een van zijn iconische ontwerpen, beschikbaar in drie varianten: rood, zwart en zwart-wit. Je kan dus opteren voor zowel een neutrale look als voor een bruisend kleuraccent. Gebruiksgemak en esthetiek zijn in deze collectie elkaars ideale metgezel, in perfecte synchronisatie.
Het is niet te veel gevraagd of een oplossing op een praktisch probleem tegelijkertijd iets leuks mag bijdragen aan je interieur, althans volgens de oprichter van Doggy Bathroom. In deze limited edition collectie werkte het merk met de kunst van Keith Haring aan handige indoor toiletten voor kleine hondenrassen. Dier en mens hebben duidelijk allebei baat aan doordacht design dat ook een conceptuele insteek heeft.
Blijf je graag op de hoogte van het beste dat België te bieden heeft qua architectuur, interieur, vastgoed, lifestyle en meer? Volg dan @realliving_magazine op Instagram voor een dagelijkse dosis inspiratie.
Auteur: Cara Jacobs
Fotografie: beelden eigendom van Doggy Bathroom, hoofdafbeelding fotografie door Momo Yang