Met intussen meer dan tweehonderd jaar op de teller is Christian Fischbacher een wereldleider in de textielsector. Het bedrijf is mettertijd geëvolueerd door steeds hun voeling met de context van de tijd te bewijzen. Om hun eigentijdse spirit ook vandaag in alle overtuiging te communiceren, maken ze de overgang naar Fischbacher 1819 als naam. Daarnaast stellen ze trots Nomadic Journeys voor: een collectie die verleden en toekomst aaneen hecht.
De beste merkidentiteiten zijn degene die niet onveranderlijk zijn. Sinds het begin heeft Fischbacher 1819 veranderingen en evolutie verwelkomd. Tegelijkertijd houden ze met hun nieuwe naam vast aan hun jaar van ontstaan, en op die manier ook aan de expertise en de tradities die ze in dit jongste hoofdstuk blijven eren. Hun expertise ligt in tapijten, muurbekleding en meubelstoffen. Intussen wordt het bedrijf geleid door de zesde generatie, onder naam van Michael Fischbacher. Innovatie die samen met culturele veranderingen het parcours bepaalt, is anno 2024 mee een van de drijvende krachten geworden. Waar het publiek door de jaren heen veranderende verwachtingen heeft geuit, daar hebben zij er steeds kundig op ingespeeld. Tegelijkertijd blijft de aandacht voor het vakmanschap onveranderd. Met het huidige internationale bereik van het merk staan hun producten vandaag terecht gelijk aan een wereldwijde vertegenwoordiging van Europese, en met name Zwitserse, kennis. Ideeën, invloeden en trends worden zorgvuldig gefilterd en in de juiste mate geabsorbeerd om hun collecties tot hun best mogelijke versies te maken. Met Nomadic Journeys illustreren ze opnieuw hoe ze dat blijven combineren met de lange weg die ze als bedrijf tot nu toe hebben afgelegd.
De zachte aanrakingen van het NOMAD-tapijt zijn te danken aan de honderd procent natuurlijke schapenwol die werd gebruikt. Geen enkele chemische behandeling kwam aan het creatieproces te pas. Voor de zeven kleurvarianten werden natuurlijke kleuringen toegepast. Hierdoor behoudt het materiaal zijn natuurlijke uitstraling en schoonheid, wat representatief is voor het algemene respect voor de bronnen waarmee het bedrijf hun producten op de markt brengt. Bovendien zijn de tapijten met de hand geweven, en dat met een specifieke techniek die de structuur extra stabiel maakt. Daardoor gaan de ontwerpen extra lang mee en zijn ze geschikt voor zones waarin veel verkeer is, zoals een centraal punt in de woonkamer, de inkomhal of professionele ruimtes. Een excellente toevoeging aan hun bestaande portfolio, dus. Aangezien de collectie verschillende kleuren omvat, hebben geïnteresseerden een verzadigende keuze om het tapijt op de rest van hun interieur af te stemmen. Andere creaties in de selectie omvatten QASHQAI, BENU SKY, TIBBU en meer. Samen vormen alle ontwerpen een natuurlijk palet met een consistent gebruik van natuurlijke vezels. De overkoepelende insteek achter de collectie is een hedendaagse interpretatie van nomadenculturen, duidelijk gereflecteerd in de naam. Door de duurzame standaarden blikken de stukken vooruit op de toekomst van verantwoord textielontwerp, zonder de grip op de vertrouwde standaarden te lossen.
Het Zwitserse Fischbacher 1819 mag zich trots een wereldautoriteit noemen op het vlak van interieurtextiel. Met Nomadic Journeys bewijzen ze waar ze vandaag voor staan: duurzame creaties die door geduldige expertise tot stand komen en perfect zijn om een ruimte te vervolledigen. Terwijl ze trots uit hun voorgaande geschiedenis putten, blijven ze zichzelf verbeteren voor de toekomst.
Blijf je graag op de hoogte van het beste dat België te bieden heeft qua architectuur, interieur, vastgoed, lifestyle en meer? Volg dan @realliving_magazine op Instagram voor een dagelijkse dosis inspiratie.
Verkoop: Immo Christophe Colpaert
Uitvoering: De Coene
Los meubilair: RR interieur
Schilderwerk: Maison Peinture