fbpx
Search
Close this search box.

Passie in de groei

Passie in de groei

Passie in de groei

Het was een intuïtieve drang naar doordachte interieurs en objecten met een verhaal die aan de oorsprong van Rénu Design ligt. Oprichter Christophe Glorieux had altijd al een passie voor de invloed die de juiste stukken op een ruimte kunnen hebben. Een groeiende collectie voor privégebruik en vrienden mondde uit in een groter project, met een showroom en pop-up store in Knokke als gevolg. We hadden de kans de designliefhebber enkele vragen te stellen.

Hoe is je liefde voor design ontstaan?
“Die is gestaag gegroeid. Ik kocht altijd al graag stukken voor mezelf. Na een lange tijd in Brussel gewoond te hebben en daar op ontdekkingstocht te gaan, en ook op vakantie altijd naar mooie stukken te zoeken, is dit uiteindelijk uitgegroeid tot meer. Daarnaast heb ik altijd een interesse gehad in literatuur over design.”
 
Welke trends zijn volgens jou belangrijk in design?
“Je ziet nu dat er vaak teruggegrepen wordt naar de lijnen uit de jaren zestig, zeventig en tachtig. Naast de esthetiek moet het functionele gebruik ook top zijn, wat die periodes volledig uitademen. Bij minder kwalitatieve stukken wordt dat laatste soms vergeten.”

Naar wie kijk je op?
“Een van mijn favorieten blijft Ludwig Mies van der Rohe, hij blijft voor mij een heel belangrijke figuur. Op Belgische bodem ben ik natuurlijk fan van alles wat Vincent Van Duysen doet; zowel qua architectuur als qua design vind ik hem heel sterk. Hij verdient later zeker zijn eigen plek in de geschiedenis.”
 
Hoe voel je aan wat voor klanten de beste keuzes zijn?
“Veel vragen stellen. Ik verkoop niet graag om enkel te verkopen. Ik begrijp graag wie mijn klanten zijn, hun gewoontes, wat ze willen en nodig hebben, etc. Op die manier ga ik op zoek naar het juiste stuk voor hen, terwijl ik steeds mee nadenk in hun belang.”

“Objecten die een vorig leven hebben, daar houd ik van.” 

Materialen die je voorkeur genieten?
“Leder vind ik fantastisch, dat kan zo goed leven. Een stoel met een mooie patine is mij enorm waardevol, omdat je dat echt moet vinden en niet zomaar kan kopen. Ik heb ook vaak mooie houtobjecten, die kunnen heel snel een interieur de nodige warmte geven. Glas en chroomstaal zijn ook altijd dankbare producten, bijvoorbeeld in combinatie met leder.”
 
Belangrijkste wensen bij de selectie van je stukken?
“Mijn stukken moeten vooral een ziel hebben. Nieuwe items zal je daarom minder bij mij terugvinden. Objecten die een vorig leven hebben, daar houd ik van. Elk stuk passeert door mijn handen en ik koop elk item zeer bewust aan.”

Het is overduidelijk dat Glorieux zijn collectie met een doortastende passie aankoopt en verkoopt. Door steeds op zoek te gaan naar eigenheid, zowel in de design items als in de vragen waarmee klanten tot bij hen komen, verzekert hij dat hij er alles aan doet om de sector met persoonlijkheid te navigeren. We wensen hem uiteraard nog veel toekomstig succes toe.

Blijf je graag op de hoogte van het beste dat België te bieden heeft qua architectuur, interieur, vastgoed, lifestyle en meer? Volg dan @realliving_magazine op Instagram voor een dagelijkse dosis inspiratie.

Tekst: Cara Jacobs
Fotografie door Cafeine

Meer stories…

Een charmant guesthouse in het hart van Olhão

In het hart van Olhão, een levendig vissersdorp in de Algarve, Portugal, bevindt zich Casa Dois, het tweede guesthouse van hospitalitymerk theAddresses. Dit voormalige vispakhuis, gelegen in een regio die bekend staat om zijn eindeloze zandstranden, glooiende heuvels en pittoreske

Lees meer…
Tafelen in herfstkleuren

De zomer loopt op zijn laatste benen, maar dat wil niet zeggen dat we geen tijd meer buiten kunnen spenderen. Barbecueën en picknicken terwijl de herfst het natuurlandschap overneemt, wat zeg je daarvan? We hebben ieder jaar nog wel enkele

Lees meer…
Transformeerbaar theesalon

BEN MOO, een vooraanstaand lokaal merk in Chengdu, China, specialiseert zich al meer dan dertig jaar in traditionele houtbewerking op maat. Wat begon als een bescheiden onderneming is uitgegroeid tot een toonaangevend bedrijf met een breed scala aan hoogwaardige houten

Lees meer…
Uniek toevluchtsoord voor kitesurfers

Whistling Wind Island ligt in Pointe Au Baril, een van de meest adembenemende zoetwaterlandschappen in Canada. Gelegen drie uur ten noorden van Toronto, biedt deze regio een spectaculair uitzicht op de Precambrische rotsarchipels en de smalle waterwegen van Georgian Bay.

Lees meer…
Een nieuw tijdperk van duurzaam minimalisme

Dit jaar opent een nieuw hoofdstuk voor MDF Italia. Experimenteren is sinds het begin onmisbaar geweest voor hun door minimalisme aangestuurde collecties, maar op heden staat ook handelen vanuit een milieubewustzijn mee op de eerste plaats. Tot nu toe bevatte

Lees meer…
Een versmelting van thuis en werk

Het Belgische meubelmerk Bulo heeft in samenwerking met de bekende architect Vincent Van Duysen een nieuwe collectie gelanceerd: de VVD Bistro-collectie. Deze nieuwe lijn bouwt voort op de VVD-bureauset, die voor het eerst werd geïntroduceerd in 2006. Waar de oorspronkelijke

Lees meer…
De pracht van metamorphose

Het merk DEDON wil mensen inspireren om zoveel mogelijk te genieten van de tijd die ze buiten doorbrengen. Hun buitenmeubilair transformeert tuin en terras met handgemaakte stukken die het resultaat zijn van een oprecht en verantwoord productieproces. De band met

Lees meer…
Oude bouwkunst en authentiek herontwerp

Dit project van Artique had als belangrijkste doel een authentieke en unieke beleving creëren in de woonkamer van de klant. De uitdaging lag in het realiseren van deze beleving in een ruimte die al veel karakter had. Het vorige interieur

Lees meer…
Deurbeslag geïnspireerd op steden

Quincalux, een vooraanstaande Belgische producent van architecturaal deurbeslag, presenteert met trots vier nieuwe collecties: Parijs, Londen, Cannes en Antwerpen. Onder de creatieve leiding van Frederik Delbart, die sinds 2015 de rol van artistiek directeur vervult, weerspiegelen deze collecties de voortdurende

Lees meer…