Goed nieuws voor de kunstsector, want 2024 gaat alvast de geschiedenis in als het jaar waarin Ceramic Brussels geboren werd. Het is de eerste internationale beurs die zich volledig toelegt op hedendaagse keramiek. De organisatoren kunnen alvast op de starteditie terugkijken als een groot succes. Het enthousiasme van menig verzamelaar, galerie, liefhebber en kunstenaar verzekert alvast veel goeds voor de toekomst.
Jean-Marc Dimanche en Gilles Parmentier zagen het groot, en terecht. Het Frans-Belgische duo had namelijk een gedeelde ambitie om Tour&Taxi’s in Brussel de thuisbasis te maken van de eerste internationale referentiebeurs die hedendaagse keramiek viert. In een tijdspanne van vijf dagen oogstten ze een overtuigend bezoekersaantal van bijna 13.000. Onder hen bevonden zich vele verzamelaars en leiders binnen de sector. Aan diversiteit en kwaliteit geen gebrek, zowel aan de kant van het publiek als aan die van de deelnemende partijen. Een mix van gevestigde en opkomende galeries bewees goed te zijn voor een laaiende hoeveelheid aan talent. Daarnaast ontvingen de organisatoren terecht lof voor de geslaagde scenografie en de variatie van het geselecteerde aanbod. Ook aan actieve betrokkenheid was er allesbehalve gebrek, want de opvallende verkoopcijfers maken het alleen maar duidelijker dat er een groot draagvlak is voor keramiek. Vooral de solotentoonstellingen trokken de aandacht door hun resultaten. Bij meerdere galeries gingen hoge prijzen over de spreekwoordelijke toonbank voor werken van Perrine Boudy, Bernard Dejonghe, Laurent Dufour en anderen. De rol van eregast op deze primeureditie viel Johan Creten te beurt, wiens historisch werk maar liefst €65.000 opleverde.
Het is de eerste internationale beurs die zich volledig toelegt op hedendaagse keramiek
Een van de prioriteiten van de beurs is zichtbaarheid uitkerven voor jonge internationale kunstenaars die (nog) niet vertegenwoordigd zijn door een galerie. Voor de Ceramic Brussels Art Prize waren er niet minder dan 200 inzendingen, die allen zorgvuldig beoordeeld werden door een internationale jury. Die duidde uiteindelijk Damien Fragnon aan als terechte winnaar, wat gevierd zal worden met zijn eigen solotentoonstelling op de editie van volgend jaar. Genoeg motivatie om in 2025 een vervolg te breien aan dit jonge initiatief, dus. De oprichters verklappen alvast dat het model van de beurs ieder jaar in overleg met de partners en geselecteerde galeries zal gebeuren. De toekomstplannen zijn gericht op het nog internationaler maken van de deelnemers en een alsmaar toenemende verdediging en promotie van keramiek. Aan toewijding is er duidelijk geen gebrek; noch bij de organisatie, noch bij het publiek. In juni van dit jaar komen ze naar buiten met de galeries van de volgende editie, die gepland is voor eind januari van 2025.
De keramieksector heeft er een pijler in wording bij. Ceramic Brussels staat volop in het teken van deze kunstvorm en is nog maar net begonnen met het uitbouwen van een groot, geëngageerd en ambitieus draagvlak. Wie hier niets van wil missen, reserveert best al op voorhand een plekje in zijn agenda.
Blijf je graag op de hoogte van het beste dat België te bieden heeft qua architectuur, interieur, vastgoed, lifestyle en meer? Volg dan @realliving_magazine op Instagram voor een dagelijkse dosis inspiratie.
Auteur: Cara Jacobs
Fotografie: Ceramic Brussels