Laat je onderdompelen in de dystopische droomlandschappen van de Belgische fotograaf Reginald Van de Velde. Hij legt verlaten en vervallen architecturale parels vast met zijn camera en toont zo vergeten grootsheid, de vergankelijkheid van het leven en de schoonheid ervan.
Toen Reginald Van de Velde als tiener van zijn vader een oude analoge Pentax camera cadeau kreeg, werd het eerste zaadje geplant, dat zou uitgroeien tot een carrière als fotograaf. “Ik was de enige van mijn vriendengroep met een camera. Het voelde bijna als een plicht om alles vast te leggen en te documenteren. Waarschijnlijk is de enorm uitgebreide fotocollectie van mijn ouders daar mede verantwoordelijk voor. Hun reizen als jong koppel in de jaren zeventig waren prachtig vastgelegd, en vaak was dit voor onze familie een eerste kennismaking met landen zoals Griekenland, Italië en het voormalige Joegoslavië,” vertelt de Belgische fotograaf ons. Vandaag staat Van de Velde bekend om zijn prachtige beelden van verlaten en vervallen plaatsen. Hij documenteert de vergankelijkheid van het leven en legt zo droomwerelden van ruïnes en vergeten architecturale parels vast. “Het zijn momentopnames als getuigen van een groots en roemrijk verleden.”
Van de Velde fotografeerde al vergeten plaatsen over de hele wereld, maar ook in ons eigen land wist hij al unieke plekjes te vinden. Zo is er onder andere het prachtige Kasteel van Heers in de gelijknamige gemeente in Limburg. Deze historische parel kent een rijke geschiedenis die teruggaat tot de dertiende eeuw. Van de Velde vertelt ons meer: “Raes van Heers was zijn meest bekende en beruchte bewoner. Heers en zijn kasteel werden door de troepen van Karel de Stoute verwoest na hun overwinning in de Slag bij Brustem in 1467. Het huidige kasteel is een resultaat van herbouw, en stamt uit omstreeks 1500. In de eenentwintigste eeuw lieten de eigenaars door geldgebrek het kasteel echter verkrotten en de tuin verwilderen.” Uiteindelijk werd het in 2021 gekocht door het Agentschap Onroerend Erfgoed. “Je ziet en voelt hier echt de grandeur van enkele eeuwen oud, in vergaande staat van verval. Best schrijnend om te zien,” klinkt het. Ook Château Noisy in Celles zien we hier door de lens van Van de Velde. Dit zeldzame neogotische kasteel vinden we in de Belgische Ardennen en werd gebouwd in de negentiende eeuw. Sinds 1991 staat het gebouw leeg en raakte het in verval. Uiteindelijk werd het in 2017 gesloopt. Gelukkig wist Van de Velde de sfeer van dit prachtige kasteel daarvoor nog te vereeuwigen. “Mijn eerste bezoek was reeds in 2007, en toen was het al in een erg vervallen toestand. Het kasteel was toen nog onbekend, en ik had verwacht dat ik er helemaal alleen zou zijn. Op één van de bovenverdiepingen, op een erg gevaarlijke plek, stond ik echter oog in oog met een Franse fotografe. We hadden al die tijd geen weet van elkaar. Ik ben vele malen teruggekeerd, en het was pijnlijk om te zien hoe snel alles achteruit gaat.”
Van België reizen we naar Georgië waar we jullie enkele bestemmingen tonen die een vakantiegevoel van weleer oproepen. Als eerste is er Sanatorium Metalurgi. Dit is een oud sanatorium of herstellingsoord, uit het USSR-tijdperk. “Hardwerkende staatsburgers werden vaak op gezondheidsvakanties gestuurd naar één van de vele sanatoria van het rijk. Deze sanatoria boden een combinatie van gezondheids- en medische kuren naast het bezoeken van thermale baden en spa’s. Deze instellingen behoorden ooit tot de meest innovatieve gebouwen van die tijd,” vertelt Van de Velde. De sfeer die hij hier ervaarde, beschrijft hij als “groot, groter, grootst”.
“Het zijn momentopnames als getuigen van een groots en roemrijk verleden.”
Als laatste nemen we jullie mee naar enkele wonderlijke locaties in Italië, een land dat Van de Velde nauw aan het hart ligt. Palazzo Chigi Albani in Soriano is een indrukwekkend architectonisch complex uit de renaissance. “Het is adembenemend mooi,” vertelt Van de Velde. Een labyrint van gangen en kamers.” Daarnaast vond de fotograaf enkele mooie fresco’s in Villa Nova in Toscane. De majestueuze villa werd in de jaren 1500 gebouwd op de restanten van een middeleeuwse fortificatie, die strategisch ideaal gelegen was op een toscaanse heuveltop. “Hier heerste een heel donkere, oude sfeer. Er was heel veel achtergelaten rommel, maar vrijwel elke kamer is aangekleed met muurschilderingen,” horen we. In Castello Partigiano in Piedmonte, een indrukwekkende vervallen Italiaans kasteel uit de jaren 1700, fotografeerde hij onder andere de prachtige wenteltrap. “Alles voelde zo puur en authentiek aan, alsof je letterlijk een stap in het verleden zette.” Als laatste tonen we jullie Villa Fortuna in Marche, waar Van de Velde tot zijn verrassing ook een prachtige fresco vond. “Wat je hier ziet is een afbeelding van Fortuna, de Romeinse godin van geluk. Het was een bizar huisje: een stuk links, volledig gerestaureerd, modern, met dubbel glas, nieuwe muren, alle nutsvoorzieningen, maar totaal verlaten, een stuk rechts, enkele eeuwen oud, met fresco’s, en zo sterk vervallen dat het elk moment kon instorten.”
Wie nog meer werk van deze topfotograaf wil zien, kan eens een kijkje nemen in zijn eerste, en vast en zeker niet laatste, boek Between Nowhere & Never, een prachtige verzameling van tien jaar fotografie en bovendien een mooi koffietafelboek voor in je interieur.
Wil je je laten betoveren door nog meer indrukwekkende projecten en inspirerende architectuur? Volg dan zeker ons Instagramaccount @realliving_magazine. Daar delen we dagelijks unieke realisaties, veelbelovende ontwerpen en innovatieve ideeën.
Photography by Reginald Van de Velde