Nanette de Kool ruilde de modewereld in voor het kunstcircuit. Als textielontwerpster geeft ze restmateriaal een betekenisvol doel en zendt ze een signaal uit naar de designindustrie. De ruwe kantjes zijn extra welkom in haar portfolio, want die ademen net het karakter in de stukken en installaties die ze creëert.
Een opleiding aan het Illinois Institute of Art in Chicago stoomde Nanette de Kool klaar voor een modecarrière. Jarenlang deed ze ervaring op als ontwerpster en styliste, en later startte ze zelfs haar eigen label vanuit Antwerpen. Mettertijd ontwikkelde ze een steeds duidelijkere liefde voor 3D-textielen. Dat, en een groeiend besef van de grote mate waarin haar werkveld afval produceert. Uiteindelijk nam ze de beslissing om over te schakelen naar het maken van kunst met overschotten uit de mode- en interieursector. Meer bepaald gaat ze aan de slag met 3D-stoffen die productiefouten bevatten of simpelweg overschieten. Daar heeft de kunstenares geen enkel probleem mee, want het zijn net imperfecties en eigenheden die haar interesse wekken. Tijdens het maakproces doorloopt ze verschillende stappen, waaronder het printen, wassen, versnijden en opnieuw assembleren van het textiel. Dit leidt tot nieuwe composities waar een verhaal achter zit, vol kleur en textuur. In haar portfolio vind je voornamelijk muurdecoratie, maar ook met hangende schermen, room dividers en stukken op maat is ze vertrouwd. Daarnaast is ze nog actief als grafisch ontwerpster.
Schijnbaar onbelangrijke materialen transformeren in iets betekenisvols
Voorheen was Nanettes werk gericht op schoonheid en detaillering. Vandaag gaat ze met haar kunst verder dan dat, verder dan het visuele. Ze ziet textiel nog altijd als een van de meest belangrijke elementen in ons dagelijks leven. We zoeken warmte, bescherming en comfort in onze kleren. Die filosofie heeft ze niet verloren sinds haar focus en methodologieën veranderd zijn. Recent stelde ze haar collectie genaamd Interpunctie voor bij Rademakers Gallery en D/Dock. Daarmee verwijst ze naar de verschillende leestekens en hoe we die gebruiken om taal, en het leven, te structureren en verhalen te vertellen. Pauzes houden hoort daar ook bij. Met uiteenlopende punctuatie afgebeeld op het textiel krijgen de symbolen ook nog eens een visueel gewicht. Verder stelde Nanette al tentoon in New York en nam ze deel aan een groepsexhibitie van GLUE Amsterdam. Onder de titel Pixel Work speelde ze met het idee dat onze levens meer zijn dan het oppervlakkige plaatje ervan. Achter de schijn en de beredeneerde afbeeldingen op social media bestaan we allemaal uit emoties en verhalen die dat voorbijgaan. In aanvulling op haar indrukwekkende collecties vervolledigde ze al meerdere woningen en kantoren met een creatie op maat. Door daarin steeds een erg persoonlijke aanpak te hanteren, bijvoorbeeld werken met afvalmateriaal van de opdrachtgever zelf, monden ook die samenwerkingen uit in successen.
Het werk van textielontwerpster Nanette de Kool bewijst de mogelijkheden van circulair design en hoe we schijnbaar onbelangrijke materialen toch in iets betekenisvols weten te transformeren. Dit portfolio is duidelijk nog niet aan zijn einde toe. We wensen het talent nog veel inspiratie toe en zijn benieuwd naar wat de toekomst haar brengen zal.
Blijf je graag op de hoogte van het beste dat België te bieden heeft qua architectuur, interieur, vastgoed, lifestyle en meer? Volg dan @realliving_magazine op Instagram voor een dagelijkse dosis inspiratie.
Auteur: Cara Jacobs
Verkoop: Immo Christophe Colpaert
Uitvoering: De Coene
Los meubilair: RR interieur
Schilderwerk: Maison Peinture